نماز

شیوه های دعوت به نماز

نماز

شیوه های دعوت به نماز

نماز

نماز گفتگوی راز است و برآوردن نیاز؛ راز بزرگ بندگی و نیاز به سخن گفتن با همصحبتی که در صحبتش ملالی نیست

راههای شکوفاسازی فطرت دینی

چهارشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۷ ب.ظ

کودکان به طور فطری خداشناس هستنددر واقع دین خواهی  در جوهرۀ هر انسانی به ودیعه نهاده شده و فقط کافی است که عوامل رشد دهنده ، مهیا شود پدر و مادر وظیفه شناس باید فطرت دینی را در فرزند خود را شکوفاسازند آنان باید از دوران کودکی، اورا با خدای بزرگ آشنا کنند و با زبانی ساده و در خور فهم کودک به او درس ایمان بدهند.  . گوهر انسانیت  او رادر همه ابعاد آن به شکوفایی برسانند .

امام علی (ع) در سخنی خطاب به فرزندش حسن (ع) می فرماید :

« قلب کودک مانند زمین خالی است که هر بذری در آن بکارند ، می روید. من تربیت تو را در کودکی و قبل از اینکه قلبت سخت و ذهنت مشغول شود ، آغاز کردم . »

بنابراین پدران و مادران آگاه باید درصدد شکوفایی فطرت خداپرستی در کودک باشند  او را با حس وظیفه شناسی بار آورند، به زبان ساده به او بفهماند که خداوند، تو را در همه حال می بیند و از کارهای بد و خوب تو آگاه است و چیزی از خداوند پنهان نیست. در کارهای خوب، به تو پاداش می دهد و در بدی ها، مجازات می کند.

به این ترتیب، والدین با بیدار کردن فطرت فرزندان، گام بزرگی در شکل گیری زیرساخت های اعتقادی بر می دارند و این خود، مقدمه ای برای تربیت دینی استوار و پیوسته است.


خانواده به عنوان اولین منبع تربیت دینی ، نقش تعیین کننده ای در توجه به کششهای فطری و معنوی انسان دارد. از آنجا که تربیت ، یکی از ظریف ترین و سخت ترین مسئولیت های والدین و مربیان است در درجه اول عمل کردن والدین به آموزه ها و تعالیم دینی بسیار مهم است. لازم است، پدر و مادر به ارزش این فرصت مهم توجه کنند و از بیداری فطرت ایمانی و احساسات کودک، بیشترین استفاده را ببرند و ایمان به خدا و سجایای اخلاقی را در او پرورش دهند.  زیرا رفتارهای دینی آنها از چشم کودکان دور نمی ماند.

« کودک، پیش از اینکه عقلش به شکوفایی برسد و قادر به درک مطالب علمی باشد، فطرت یکتاپرستی و عواطف اخلاقی در ضمیر او فعلیت دارد و برای پذیرش تربیت، آماده است.


  • اعظم زارع بیدکی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی